20.09 - 10.11.2019
Agnieszka Rayss. A więc wojna
Nośnikiem wyobrażeń wojny są rozmaite obrazy, tworzone w oparciu o historycznie zmieniające się media – od malarstwa batalistycznego, przez fotografię, po nowoczesne technologie. Sposób wizualizowania wojny miał i nadal ma znaczenie polityczne w tym sensie, że wyraża przekonania na jej temat i kształtuje zbiorowe wyobrażenia. Szczególnym typem obrazu wojny są rekonstrukcje tworzone jako rodzaj spektaklu, widowiska organizowanego tak, aby oglądać je z oddali. Bo z daleka widok może być piękny, co tym bardziej czyni go ambiwalentnym.
Wystawa A więc wojna jest efektem obserwacji fenomenu rekonstrukcji historycznych, które – śledzone przez autorkę w zmieniającym się w ostatnich latach kontekście społecznym i (geo)politycznym – stały się, ze zjawiska początkowo marginalnego, popularnym modelem zachowań kulturowych, związanych także z obecną polityką historyczną.
Agnieszka Rayss dostrzega w rekonstruktorach – świadomych lub nie – twórców obrazów-klisz, którzy współuczestniczą w procesach kształtowania współczesnych tożsamości Polaków i sposobów postrzegania wspólnotowej historii. Sięga do źródeł popularnych wyobrażeń wojny, nawiązując ikonograficznie i estetycznie do tradycji XIX-wiecznego malarstwa pejzażowego i batalistycznego, fotografii dokumentalnej, produkcji filmowych.
Pojęcie rekonstrukcji dotyka w pracy artystki nie tylko praktyki odtwarzania wojny jako ambiwalentnej etycznie, ale również statusu samego obrazu, który jest estetyczną rekonstrukcją – rodzajem kolażu szytego z wyobrażeń o klasycznym malarstwie, dokumentalnej fotografii i przyjemnym doświadczeniu filmowej projekcji. Podobnie jak wątpliwość może budzić wizja heroicznej wojny kreowana przez obrazy, tak sam obraz stawia nas przed pytaniem – czym jest to, co widzimy?
O AUTORCE
Agnieszka Rayss – fotografka, współzałożycielka stowarzyszenia Sputnik Photos. Studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Universite Paris IV w Paryżu. Doktorantka na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Dwukrotnie nagradzana w konkursie Pictures of the Year, dwukrotna finalistka Hasselblad Masters Award, zdobyła także wiele krajowych nagród, m.in. w konkursach Grand Press Photo, BZWBK Press Photo, Newsreportaż.
Opublikowała albumy fotograficzne Tu się zaczyna koniec miast (2015) – o industrialnej, niepokojącej stronie organizmów miejskich i American Dream – o transformacji kulturalnej i triumfie popkultury w Europie Środkowo-Wschodniej. Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i grupowych. Prowadziła także liczne warsztaty fotograficzne, m.in. w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego czy Centre National Audiovisuel w Luksemburgu. Była kuratorką w sekcji ShowOff Miesiąca Fotografii w Krakowie, jurorką konkursów fotograficznych oraz uczyła w kilku szkołach fotografii.
WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE W RAMACH Warsaw Gallery Weekend:
Instytut Fotografii Fort zaprasza na wrześniowe wydarzenie towarzyszące. Myślenie ciałem / Bodythinking o wybranych obrazach wystawy. Doświadczenie i rozmowę poprowadzi Zuza Sikorska. 22 września 2019 (niedziela), godz. 11:00.
Szczegóły i zapisy: tutaj
OFERTA I WYPOŻYCZENIE WYSTAWY
Wszystkie fotografie pokazywane na wystawie są dostępne w sprzedaży. Pełną prezentację, zawierającą wymiary, edycje, techniki oraz cennik można pobrać tu
W sprawie wypożyczenia wystawy prosimy o kontakt: biuro@fiff.org.pl